איך להיערך לחופש הגדול?

לילך בית הלחמי שדה

מטפלת באמנות

עוד מעט החופש הגדול. הרבה הורים מגיעים לסוף החופש הגדול מאוד מותשים, שלא לדבר על אלה שמתעיפים רק מלחשוב על חופש ארוך עם הילדים בבית. איך להגיע למצב שלא נהיה מותשים בסוף החופש? איך נערכים? איך אנחנו כהורים יכולים להתכונן על מנת להקל על עצמנו ועל הילדים?

אני מציעה לחשוב עכשיו, לא כשאנחנו מותשים אחרי הרבה זמן חופש, על כל מיני רעיונות לפעילות, ממש לעשות רשימה, ואז כשנגיע לסוף החופש אחרי התשה ארוכה, עוד יהיו לנו רעיונות חדשים שעוד לא ניסינו.

אני מציעה גם לחשוב מה באמת מתאים לילד שלך. יש ילדים שעבורם ללכת לגינה ולראות שיירת נמלים היא משמעותית וחוויתית לא פחות מלראות הופעה. האם מתאים לו הרבה פעילויות מחוץ לבית? או שאולי יותר נכון לו דברים שעושים בבית (שיכולים להיות מיוחדים ושוברי שיגרה לא פחות)? האם הוא זקוק לגרויים משמעותיים כמו תערוכה או הפעלה, או שאולי מספיק לו משהו קטן יותר שאולי יש בו יותר מקום לפעילות שלו? מתאים לו להיות פאסיבי (למשל לראות סרט) או אקטיבי?

מה נכון לך בתוך כל זה? חשוב גם לך וגם לילדים שתקחי בחשבון גם את מה שנכון לך. גם אם הילד זקוק לחוויות עוצמתיות אם את צריכה פעילות שקטה יוצתר יש גם לזה לגיטימציה. זה צריך להתאים גם לך.

אפשר לעשות המון גם בתוך הבית: כל ילד מארגן פעילות לילדים האחרים, עושים מסעדה בבית שכל פעם ילד אחר מכין, ואז אפשר לכתוב ולצייר תפריט, להכין את האוכל לבחירתו של הילד ולהגיש בדרכו שלו. נותנים לכל ילד ארגז שבו הוא יכול לשים המון חומרי יצירה (חימר, דבק, צבעי גואש), פורשים ניילון ושמים עליו כל מה שמתחשק – צבעי ידים, דבק, חול, בסוף הפעילות זורקים את הניילון לפח. לעבוד עם קצף גילוח, למצוא חפצים לא ברורים ולתת לילדים להמציא מה הם יכולים להיות, לעשות רשימה של תחומי ענין של הילד ולהציע לו לעשות מחקר בנושא, למצוא ניסויים פשוטים שניתן לעשות בבית ולהבין איך הם עובדים, ליצור "מכירה פומבית", לעשות שוק קח-תן בין הילדים, ועוד, ועוד…

דבר נוסף שיכול לעזור – לבנות סדר יום. נכון, זה חופש, וסדר היום יכול להיות הרבה פחות נוקשה, אבל כולנו זקוקים למסגרת, לתיחום שבתוכו נוכל לפעול. מהמקום הזה אני מציעה כן ליצור סדר יום.

אי אפשר כל הזמן להיות בפעילות גבוהה ולכן בשביל לאזן בין פעילות לרגיעה מומלץ כן ליצור זמן של מנוחה. מספיק שהארוחות יהיו פחות או יותר בזמן קבוע, ומגדירים שבשלב מסוים זה זמן של קצת רגיעה והיום כבר מאורגן וברור יותר.

הרבה פעמים אנחנו רוצים ליצור ענין עבור הילדים שלנו ואז נציע עוד ועוד פעילויות, וכל יום משהו יותר מיוחד ויותר מענין, בזה אנחנו יוצרים סף גרוי מסוים, ואז כשגרוי הוא כבר לא עוצמתי אנחנו מגיעים לתסכול ושיעמום של הילד. מהסיבה הזו נכון בעיני לאזן, ללכת גם לפעילויות בעלות גרוי משמעותי וגם לעשות דברים בבית, ליצור שבירה של הגרויים, ליצור זמן למנוחה במהלך היום (וכן, גם טלביזיה היא מנוחה לכל דבר)

סדר היום צריך להתאים לכם, בין אם נכון לכם בשעות הצהרים לעשות סוג של מנוחה עם פעילות רגועה יותר, ובין אם לכם נכון פעילות יותר אינטנסיבית ובסופה מנוחה. החשיבות היא בלמצוא מה נכון לכם כמשפחה ולכל אחד מאלה הנמצאים בתוכה, ולהתאים את סדר היום למה שנכון לכם. אין כאן נכון או לא נכון, אלא מה נכון לכם כמשפחה.

ומה קורה אם יש צרכים מנוגדים? צריך למצוא את הדרך לתת מענה גם לצרכים השונים בתוך המשפחה, או לפחות להיות מודעים לקיומם של צרכים שונים ולתת לזה מקום והתיחסות. כמעט כל פתרון שתחשבו עליו יהיה בסדר, ובלבד שתהיה חשיבה מאחורי זה, שתהיה תשומת לב לכל אחד מבני המשפחה והצרכים שלו.

גם אם לא הצלחתם לתת מענה נכון לצרכים של כולם, עצם הנסיון לעשות זאת הוא משמעותי. גם אם בסופו של דבר לא הצלחנו לתת מענה לצורך של כל אחד מבני המשפחה, ילד שיחוש שנעשה נסיון כזה יגיב אחרת מאשר כאשר לא ניסינו בכלל.

ובעיקר. תמצאו את הדרך להינות בעצמכם, כשאתם תהנו עם הילדים שלכם, גם הילדים יהנו! זה הזמן לחשוב מה אתם אוהבים לעשות עם הילדים שלכם!

חופש נעים!

לעוד פרטים מוזמנות לדף הפייסבוק שלי

טלפון 054-4573636

מייל lilachbeit@gmail.com

הי, אפשר להשאיר לי כאן תגובה (-:

השאר תגובה





דילוג לתוכן